Zaměření školy a specifikum výuky

Naše škola je zaměřena na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Základní škola Cheb, Kostelní náměstí 14 je škola úplná, jejímž zřizovatelem je Město Cheb. Škola má od 1. 1. 2003 právní subjektivitu. Patří mezi Základní školy zřízené podle par. 16 odst. 9 Školského zákona.

Specifikum výuky na ZŠ (dříve praktické)

Základní škola praktická má devět ročníků a člení se na 1. stupeň (1.-5. ročník) a 2. stupeň (6.-9. ročník).

Posláním základní školy praktické je umožnit žákům pomocí speciálních metod a forem práce dosáhnout co možná nejvyšší úrovně znalostí. Výchovně vzdělávací proces se přizpůsobuje zvláštnostem psychického i fyzického vývoje našich žáků. Ukončením vzdělávacího programu základního vzdělávání v základní škole „praktické“ získá žák základní vzdělání.

Metody a formy výuky:

  • speciální učební metody
  • vhodný výběr učiva
  • speciální učebnice
  • snížený počet žáků
  • individuální přístup

Vzdělávací programy školy:

  • od 1. 9. 2013 malé děti s doporučeným odkladem PŠD vzděláváme podle ŠVP pro přípravnou třídu podle RVP PV.
  • – od 1. 9. 2016 jsou žáci vzděláváni podle ŠVP pro základní vzdělávání “Otevřená škola” podle RVP ZV – druhá verze platná od 1. 9. 2016.
  • – od 1. 9. 2010 jsou žáci speciální školy vzděláváni podle ŠVP pro základní školu speciální “Škola pro život” podle RVP ZŠS – díl I. a díl II + přípravný stupeň.

Specifikum výuky ZŠ speciální

Základní škola speciální (dřívější název pomocná škola) má 10 ročníků. Organizačně je vzdělávání v základní škole speciální rozděleno na 1. a 2. stupeň. Ukončením vzdělávacího programu základního vzdělávání v základní škole speciální získá žák základy vzdělání.

Obsah výchovně vzdělávací činnosti se zaměřuje na vypěstování návyků sebeobsluhy, osobní hygieny a na rozvíjení přiměřených poznatků a pracovních dovedností s předměty denní potřeby. Vzdělávání v základní škole speciální vyžaduje nejen odbornou speciálně pedagogickou péči, ale také vhodně upravené podmínky: malý počet žáků ve třídě, relaxační prostory,  speciální učebnice a pracovní  sešity, přizpůsobený časový rozvrh a především klidné školní prostředí poskytující žákům pocit jistoty.

Jedním ze stěžejních úkolů je vybavit žáky triviem základních vědomostí, to znamená naučit je číst, psát a počítat. I když tito žáci možná nebudou číst s plným porozuměním souvislému textu, budou si umět přečíst různé nápisy, názvy, jména osob, s nimiž se budou stýkat. Základy počítání žáci uplatní nejen v celém dalším životě, ale i při vzdělávání na praktických školách.

Vzdělávací programy školy:

Počty žáků:

V současné době navštěvuje školu okolo 160 žáků, přičemž kapacita dle rozhodnutí MŠMT o zařazení do sítě škol je 200 žáků.

  • v základní škole  (dříve užíváno „praktické“) je kapacita 150 žáků.
  • v základní škole speciální (dříve užíváno „pomocné“) je kapacita 100 žáků. Na této škole máme v současné době zřízeny  autistické třídy. Od září 2008 nám byla zřizovatelem nainstalována plošina pro imobilní žáky, což umožnilo bezbariérový přístup našim žákům do všech učeben školy.

Učebny

Škola je umístěna ve dvou budovách. V hlavní budově je 10 tříd 1. a 2.stupně základní školy (dříve praktické), 1 třída základní školy speciální, 2 třídy přípravné třídy, tělocvična a odborné učebny: modelovna, cvičná kuchyně, hudebna, šijovna.

Ve druhé budově jsou třídy základní školy (speciální), včetně tříd autistických. Dále jsou zde dvě tělocvičny  (menší slouží i jako herna pro relaxaci), audiovizuální učebna a školní družina, dílny pro práci se dřevem a kovem. Po stránce učebních pomůcek jsou v obou budovách dobře vybavené jednotlivé kabinety.

Mája

Třída v denním a týdenním stacionáři – Mája, kde jsou vzděláváni žáci s těžkým mentálním postižením a více vadami podle Rehabilitačního vzdělávacího programu – díl II.

Autistické třídy

tento typ třídy navštěvují žáci s poruchou autistického spektra (PAS) a k ní přidruženou mentální retardací.
V této třídě je maximálně 6 žáků a výuku zajišťuje speciální pedagog a asistent pedagoga.
Hlavními výchovnými a vzdělávacími intervencemi v této třídě je strukturované učení, nácvik komunikace a sociálních dovedností. Děti se učí ve speciálně upravené třídě formou strukturovaného učení.
Denní režim je pevně stanoven pomocí piktogramů, u některých žáků je režim předmětový (hrneček-svačina…).
Tyto děti nemají rády změny. Každé dítě je jiné, má specifické projevy, proto je nutný individuální přístup a zvolení vhodné metody.

Speciální třídy

Vzděláváme žáky zejména s mentálním postižením, autismem a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Spolupráce s SPC

Vzděláváme žáky zejména s mentálním postižeNaše škola pravidelně spolupracuje se Speciálně pedagogickým centrem (SPC) Cheb, které je zaměřené především na žáky s mentálním postižením a autisty. Dále spolupracujeme s SPC – Plzeň pro žáky se zrakovým postižením. Velmi úzce spolupracujeme také s Pedagogicko-psychologickou poradnou, která má v péči některé naše žáky.ním, autismem a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.